-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:5958 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در سالن تشريح علوم پزشكي اهواز از اجساد متعلق به ايرانيان مسلمان استفاده مي شود. آيا قطعه قطعه كردن آنها اشكالي ندارد؟
مساءله جواز تشريح اجساد مسلمانان از نظر فتاوا متفاوت است. لازم است مرجع مورد نظر خود را مشخص سازيد. براي آگاهي بيشتر در اين زمينه مي توانيد به نگاشته هاي زير مراجعه كنيد: 1) «فقه الطبيب» معاونت فرهنگي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي. 2) «آناتومي از ديدگاه فقه و پزشكي» مجله حوزه و دانشگاه شماره 5. 1- فتواي آيت الله اراكي (ره) : تشريح پيكر ميت مسلمان جايز نيست و دفن آن يا اجزايش واجب است. 2- فتواي حضرت امام خميني (ره): كالبد شكافي بدن مسلمان جايز نيست مگر آن كه واجب اهمي در كار باشد. 3- فتواي آيت لله گلپايگاني (ره): تشريح ميت مسلمان جايز نيست. 4- فتواي رهبر معظم انقلاب (حفظه الله): تشريح مسلمان جز در موارد ضرورت جايز نيست. در عين حال بر اساس جميع فتاواي فوق در صورتي كه كسي به تشريح پرداخت بايد ديه بپردازد. نيز دست زدن به اجزاي بدن اگر ميت مسلمان باشد و غسلش داده باشند موجب غسل مس ميت نيست و در غير اين صورت غسل مس ميت واجب است. در عين حال نسبت به مساله فوق فتاواي ديگري نيز وجود دارد. براي آگاهي بيشتر ر.ك: مقاله آيت الله موءمن در فصلنامه فقه اهل بيت ش 1 بهار 74

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.